rab mail-ikon   hsa@akupunkturkoege.dk
telefon-ikon   +45 60 60 56 63

Hyperviper

I de senere år har man i stigende grad anerkendt, og foretaget adskillige videnskabelige studier af, musklernes afgørende vigtighed for en sund og effektiv organisme. En fuldt fungerende, stærk muskel er en forudsætning for sunde led og knogler, der tjener til formål at forhindre og lette behandling af lidelser i muskel/skelet systemet.

Træning anvendes med succes i behandling af multipel sklerose, Parkinsons sygdom, delvis lammelse og slagtilfælde patienter. Afhængig af indikationen, kan man opnå resultater ved at anvende forskellige frekvenser. Vippe-funktionen er i særdeleshed designet til denne indikation.

Den sideskiftende, gentagne bevægelse har en motorisk og nervemæssig læreeffekt. Den sideskiftende vibration simulerer et fysiologisk vigtigt bevægelsesmønster, der ligner menneskelig gang, hvilket gør det muligt effektivt at træne rygmusklerne.
Den giver en mekanisk stimulering og udløser en refleks-reaktion i kroppen. Træningen er derfor uden egenkontrol og er ideel til hurtigt og effektivt at forbedre eksisterende, tilbageværende funktioner og specielle bevægelsesmønstre.

Kontraindikationer

Følgende kontraindikationer skal være udelukket, før Hyperviper anvendes første gang:

  • Graviditet
  • Akut trombose (akut blodprop) Implantater i kroppens træningsområder (f.eks. kunstige led)
  • Akut inflammation i bevægelsessystemet, aktiv slidgigt eller ledskader f.eks. akut inflammation eller hævede led
  • Akutte ledskader i trænede kropsdele
  • Akut brok
  • Akut diskosprolaps
  • Friske brud i trænede kropsdele
  • Galdesten eller sten i urinvejene
  • Sår efter kirurgisk indgreb og friske sår i trænede kropsdele eller ufuldstændig sårheling
  • Leddegigt
  • Epilepsi p.gr. af risiko for fald skader

 

Bivirkninger

Gennem den indledende fase af træning er det specielt vigtigt, at brugeren er engageret og jævnligt stilles spørgsmål om den fysiske oplevelse og oplevede træningsfremskridt (f.eks. efter hver træningsperiode inden for de indledende to uger). Dette feedback er et vigtigt element i en succesfuld indarbejdelse af træningsplanen, og for at undgå bivirkningerne vist nedenfor:

  • Kvalme og svimmelhed på grund af hurtigt, midlertidigt blodtryksfald
  • Hurtigt fald i blodsukker niveau i diabetikere pga. høj muskelaktivitet
  • Kløe i trænede kropsdele (specielt underben) pga. høj muskelaktivitet

 

Bivirkningerne kvalme, svimmelhed, midlertidigt fald i blodtryk eller kløe er sædvanligvis harmløse og er et tegn på for høj træningsintensitet eller overdreven træning, specielt for utrænede personer. Bivirkningerne forsvinder som regel efter de første få træningsperioder, når personen har vænnet sig til træningen og virkningerne fra det.

Funktionelle træningsprincipper

Princippet er baseret på de naturlige bevægelser i menneskelig gang. Sideskiftende bevægelse er lig en vippebevægelse med variabel amplitude og frekvens, og den stimulerer derfor et bevægelsesmønster, der ligner menneskelig gang.

Den hurtige bevægelse i træningsplatformen giver en drejebevægelse af pelvisområdet, lige som når man går, men meget hyppigere. For at kompensere for dette, reagerer kroppen med rytmiske muskelsammen-trækninger, skiftevis med højre og venstre side af kroppen.

Fra en frekvens på omkring 12 Hertz er disse muskelsammentrækninger ikke en bevidst proces, men snarere en refleks. Denne strækkerefleks aktiverer musklerne i benene, maven og ryggen, helt op i overkroppen.

Antallet af strækkerefleks sammentrækningerne pr. sekund bestemmes af den justerbare træningsfrekvens. Hvis man for eksempel vælger en træningsfrekvens på 25 Hertz, kommer der 25 sekvenser af sammentrækning i hhv. bøje- og strækkemuskler pr. sekund. En træningsperiode på 3 minutter ved 25 Hertz giver derfor det samme antal muskelsammentrækninger, som opnås ved at gå 4.500 skridt.

Frekvens og amplitude

Frekvensen i Hertz (forløb pr. sekund) indstilles på apparatet og skal altid vælges i overensstemmelse med træningsformålet. Man bruger derfor lave frekvenser til mobilisering, mellem frekvenser til muskeltrænings funktion, og høje frekvenser til at forøge muskelstyrke.
Amplituden, dvs. træningsplatformens bevægelse opad eller nedad, afgøres af fodstillingen. Jo længere fodstillingen er fra midten af pladen, jo mere krævende er træningen.